Hong Kong september 2016

Dag 1

Onze vlucht naar Munchen had vertraging. Begint al spannend. We moesten op een Italiaans lijnvliegtuig stappen en de safety instruction waren in het Zweeds of zoiets. ??? Het is toch goed gekomen. In Munchen lopen naar de andere kant van de luchthaven voor de gate naar Hong Kong. Wij waren nog op tijd, onze bagage niet. De piloot was zo vriendelijk om erop te wachten.

Groot vliegtuig, met WC’s  een verdiep lager. Een film gekeken , gegeten, en dan proberen te slapen.

Zijn we op de maan?

Daarna kregen we ontbijt, het was 14u lokale tijd.

Op de luchthaven, geld afhalen, octopus kaart laden(= smartkaart voor openbaar vervoer) en dan naar het hotel met een expressbus. Hong Kong  here we come!

We hebben mooi uitzicht op het water, met een brede vensterbank met kussens. We gaan nog moeten vechten voor dit plaatsje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ze zijn erg bijgelovig : niks met 4, dat klinkt hetzelfde als dood in het chinees, dus ongeluksbrenger. Wij zitten dus niet echt op het 23e verdiep, maar slechts op het 19e.

Maar geen tijd voor treuzelen, op naar de eerste activiteit. Met het antieke dubbeldek trammetje naar North Point, om daar de ferry te nemen naar Hung Hom.

Alleen was het nogal traffic jam, en hebben we de laatste ferry gemist. Doel was het klank en lichtshow, maar dat is toch elke avond, dus nog genoeg kansen. Qua volk vinden we het hier redelijk kalm.

In een zijstraatje zijn we een echt chinees restaurant binnengestapt, zonder toeristen. Gelukkig kregen we een vork! En het was lekker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dan het trammetje terug. We wilden eigenlijk met de bus terug, maar dat was te ingewikkeld.

Dag 2

Vandaag gaan ontbijten met een local. Heel interessant. Wij hebben gisteren zowat alles verkeerd gedaan in het restaurant. De thee die je krijgt als je gaat zitten is niet om te drinken, maar om je bestek en kommetje mee af te wassen!!! Een heel ritueel.

Wij hebben die thee gisteren gewoon opgedronken. Je bestelt dan allerlei gerechtjes, die in het midden van de tafel worden gezet, en je bedient jezelf, van alles een beetje.

Wij hebben gisteren de schotel naar ons toe geschoven en daaruit gegeten. Ze moeten ons daar ongelofelijk slecht gemanierd vinden. Het dim sum restaurant zat vol oudjes, wie heeft er anders tijd om midden in de week uitgebreid te gaan ontbijten.

We hebben allerlei dingen kunnen proeven, en het is meestal lekkerder dan het eruit ziet

Omdat we enige deelnemers van de tour waren, heeft hij aansluitend de middag tour gedaan. Ook al zo interessant. De gids is student Urban Planning, dus perfect om de ontwikkeling van Hong Kong uit te leggen, qua architectuur. Hij leidde ons langs totaal ontoeristische wijken(Tai Kok Tsui), helemaal ons ding dus.

Een pareltje uit 1929: beneden winkel, op het eerste stockage en boven woont de familie.

Hogere verdiepingen springen in om meer licht toe te laten op straat.

Bamboestellingen, ook voor wolkenkrabbers.

Dit wordt afgebroken. We zitten nu op “land reclamation”, en de haven wordt steeds kleiner.

Naarmate de wandeling vordert komen we in nieuwe wijken.

Island Harbourview Towers. Er is een onbekend parkje met uitzicht op Hong Kong.

Na de tour gaf hij ons nog wat tips die ons konden interesseren, nog authentiekere wijken. En een klein pad naar een fantastisch uitkijkpunt, ook nog niet ontdekt door toeristen. Wij dus naar Sham Shui Po.

Lost laundry : als je was van de waslijn valt…

Mei Ho House is van de eerste generatie public housing complexen. Deze werden in H-vorm gebouwd, later werd met andere configuraties geëxperimenteerd.

In het heritage museum krijg je een goed idee hoe de mensen er leefden. We hadden er een “Le Corbusier” gevoel bij.

Het kleine pad, steil naar boven

Ze maken hier bergen van appartementsgebouwen.Dit is geen photoshop maar de bittere realiteit.

Daarna zijn we langs de bloemenmarkt, de vogelmarkt en de goudvismarkt gelopen.

Spotgoedkoop gegeten in McDonalds en dan nog even langs de Ladiesmarkt. Dat was echt toeristisch, veel rommel met veel te hoge prijzen en waar je moet afdingen.

p1220307_800x600_450x600

Genoeg kilometers voor vandaag, met de metro terug naar het hotel.

Waar is al dat volk? Wij vinden het hier tamelijk rustig!!

Dag 3

Vanmorgen met een minibusje naar de ‘peak’ gereden.Je moet daar iets roepen als je het busje wil laten stoppen. Gelukkig was onze halte de eindhalte. Er is een gratis uitkijkterras op de berg bovenop een shoppingcenter. We hadden goed weer dus het uitzicht was spectaculair.

p1100847_800x600p1100845_800x600

Er staat schuin voor het uitkijkpunt nog een hoger gebouw, waar nog een hoger gelegen terras bovenop is, wel tegen betaling. Ook hier weer een heel shoppingcenter door gemoeten om boven te komen. Overal was het uitzicht belemmerd met reclame of panelen enzo om toch maar geen goede foto’s te kunnen nemen zonder te betalen.

Wat verder was er dan eigenlijk nog een gratis uitkijkpunt dat bijna even goed was als het betalende, dus we hebben zeker niets gemist.

Daarna gingen we een wandeling maken rond de berg tot een waterreservoir aan de zuidzijde van het eiland, de andere kant dan het centrum. In het begin zeer aangenaam en makkelijk te bewandelen pad. Ook hier weer mooie uitzichten over de enorme gebouwen. Maar dan moesten we een heel eind dalen en veel trappen doen waardoor het toch wat moeilijker werd.

Wanneer dan eindelijk aan het reservoir aangekomen te zijn viel dit toch wat tegen, er was eigenlijk vrij weinig te zien.

De bus teruggenomen naar Kennedy Town om daar de metro verder te nemen tot aan de pier Sai Wan Ho om een ferry te nemen naar Lei Yu Mun Village. Onderweg nog snel gegeten in iets waar alles enkel in Chinees stond. Maar dan gewoon naar de prentjes gewezen en snel eten gekregen. Uiteraard allebei met stokjes gegeten.

p1220552b_432x600p1110056_800x600

Lei YuMun Village is een klein dorpje met veel paalwoningen. Het bestaat vooral uit visrestaurants.

Het is daar echt een doolhof met kleine weggetjes en oude paalwoningen. En dit vlak naast de gigagebouwen van wel 30 verdiepingen.

Dan verder de bus genomen naar een tempel Chi Lin Nunnery.

Bushalte op de autostrade. We hebben lang op de bus moeten wachten en het was al donker toen we bij de tempel aankwamen. We kregen nog een kwartiertje en dan ging de tempel dicht.

Metro genomen naar om de dagelijkse lichtshow te bekijken. Veel gebouwen hebben hier hun hele gevel volhangen met lichten. Om 20u00 gaan deze dan op muziek. De lichtshow zelf stelde eigenlijk niet veel meer voor dan vergeleken met een paar minuten ervoor. Maar dit was op zich al wel heel mooi.

Daarna met de Star Ferry terug naar Hong Kong Island.

Dag 4

Dave van de kajak had ons gisteren al gemaild dat de tour misschien geannuleerd moet worden wegens tyfoonalarm.

Om 7 uur ’s morgens kregen we telefoon dat er veel wind verwacht wordt, dus niet goed voor beginnende zeekajakkers. Gelukkig zijn we hier lang genoeg en gaan we volgende week.

Aangezien we toch op waren, besloten we naar New Territories te gaan.

Eerst een snelbus, om over te stappen de halte na de tunnel. Die halte bleek op de autostrade te zijn! Daar waren verschillende haltes, alleen niet die van ons. Daar stonden we dan, op de autostrade in the middle of nowhere! Gelukkig zag ik toen een klein voetweggetje naar beneden naar een baan. En daar was onze bushalte, een minibus. De chauffeur was erg behulpzaam want we wisten de richting niet, en ook niet waar we moesten afstappen.

Eerste hebben we  Kat Hing Wai “walled village” bezocht. Indrukwekkend, zeer smalle straatje, met zeer oude huizen en ook wat nieuwere.

De mensen moeten vanalles buitenzetten, wegens plaatsgebrek binnen.

Daarna hebben we nog in de omgeving rondgelopen, een boerendorpje.

Via de busapp vonden we gemakkelijk een bus naar de volgende bestemming. In Yuen Long, een grote stad, zijn we afgestapt , maar eigenlijk was het er zoals in Hong Kong zelf.

Vervolgens een stuk metro, bovengronds. Overal zijn wijken met een stuk of 10 à12 residentiële torens van 30 verdiepingen of meer. Wat een volk moet daar wonen. Maar op straat is het niet zo druk, we vragen ons af waar die allemaal zitten.

Dan hebben we de Ping Shan Heritage Trail gevolgd. Erg verrassend, een pagode, oude tempels…met op de achtergrond steeds die woonblokken.

In een oud dorpje, op sterven na dood in het enige restaurant gaan eten. Er was veel volk, menukaart met foto’s.

p1230411_800x600_450x600

p1230574_800x600_450x600
Overal do’s en don’ts

Na de trail hebben we nog een ander transportmidden uitgetest : de Light rail train, een chique benaming van een tram. Goed in het oog houden wanneer de mensen betalen(soms is dat bij het instappen, soms pas bij uitstappen, soms allebei). Weer massa’s gigantische woontorens.

Eigenlijk waren we redelijk laat aan het “wetland visitor center”, na een uurtje ging het al sluiten. Dus het park in halve looppas doorkruist. Er waren verschillende biotopen aangelegd, dus meer een soort dierentuin, dan natuurreservaat.

Wouter zag op de smartphone dat we een rechtstreekse bus hadden, de halte was maar een paar woontorens verder.

Tussen de spaghetti van autobanen en viaducten, loopt een doolhof vermicelli van voetbruggen en tunnels. De Hong Kongers wachten niet graag aan verkeerslichten, dus los je het zo op.

’s Avonds zijn we nog naar de Dragon Fire festival gegaan, een traditie van 1880. Veel volk, maar stelde niet zoveel voor voor ons, wat rondlopen met een lange draak waarop brandende wierookstokjes zijn gestoken.

Aan de overkant was ook nog een lichtshow. Daar zijn de Hong Kongers helemaal wild van.

Dag 5

Vandaag Double Haven tour geboekt bij een Hollander die in HK woont, een tour met de boot via verschillende eilandjes, een paar van de 262. Hong Kong bestaat uit 40% natuur.

Vroeg moeten opstaan, want het was meer dan een uur metroën. Daar aangekomen, geen Hollander te zien. Wij een beetje ongerust, want hij had ook niet op de laatste mail geantwoord. Dan maar bellen, ja hij was onderweg. Met het boeken vond ik hem ook al niet zo stipt, en nu was hij te laat, niet echt professioneel, zeker niet voor een Hollander. Maar goed, de boottocht kon beginnen.

Lekker fris, en onze voeten konden rusten! Uitstappen aan een eerste eiland voor een korte wandeling.

Daar liep het weer fout: we waren niet waar hij dacht te zijn, door het struikgewas (ikke mijn broek gescheurd) en één van de kinderen in een dazennest getrapt en had tientallen steken! Die krijsen, een volwassenen er naartoe, ook twee beten. De gids toonde geen interesse voor het ongeval, bood geen hulp. Het jongetje was er heel slecht aan toe, brulde heel de tijd. Maar de gids ging gewoon verder met zijn tour. Wij hebben al spijt dat we nog een tour met hem geboekt hebben.

De uitstap was voor de rest wel erg goed, elk eiland was anders, bewoond, onbewoond of verlaten.

Lunch met kip

De verdwenen rijstvelden worden terug aangelegd door erfgoedorganisaties.

Hoogtepunt voor de Chinezen : het oog van de eend (met veel fantasie)

Na de tour de bus terug richting hotel en onderweg, als we moesten overstappen in Sai Kung, het stadje bezocht. Genre Blankenbergen, lekker druk vandaag, het was een feestdag.

Vis koop je aan de kade, rechtstreeks van de vissersbootjes. Je aankoop wordt in een net aangereikt, en je legt het geld in het net.

Op de dijk het ene seafoodrestaurant na het andere. Precies een kermisattractie : je kiest je vis uit het aquarium, dat wordt gewogen(voor de prijs waarschijnlijk) en dan wachten aan tafel.

Alles keiduur om te eten, zelfs in de zijstraten. Ik zag iets goedkoper, het probleem was dat de kaart enkel in Chinees was zonder foto’s. Gelukkig kregen wij een Engels menukaart. Natuurlijk hebben we fout besteld : allebei hetzelfde, en dat verstonden ze niet. Normaal bestel je vanalles, de schotels staan in het midden en je schept in je kommetje. Achteraf kregen we een glas warm water. Wat moesten we daar mee doen???

Dan onze volgende bus, tot aan een metrostation, dan de metro naar het hotel.

Dag 6

In de voormiddag een Free Walking Tour gedaan. Deze startte slechts enkele metrohaltes van het hotel, dus niet extreem vroeg opstaan en lang onderweg moeten zijn. De gids kon goed Engels en was interessant om naar te luisteren, wat een verschil vergeleken met de eerste indruk van de Nederlander. De tour begon in de moderne buurt met een uitleg over het heden van Hong Kong. Naarmate de Tour dan vorderde gingen we steeds meer terug in de tijd. Van het heden, naar de koloniale tijd, tot het Chinese gedeelte. Het zat allemaal wel goed in elkaar.

Na de tour stelde de gids voor om een restaurant voor om te gaan lunchen voor diegene die wilden. We zijn dan met de hele groep gaan eten, de gids kon echter niet mee eten want had nog een afspraak. Echt iets voor locals, hier kom je alleen als toerist niet. Dit keer wel genoeg eten besteld (in tegenstelling tot bij de Nederlander).

Daarna moesten we zelf nog een wandeling in elkaar steken. We hadden wel al veel gezien met de gids dus het was even zoeken wat we nu nog juist moesten zien. Speciale winkels waar ze alles in papier namaken om te offeren; auto’s, huizen, juwelen, iphones, radio’s,… Maar ook geld, goud en zelfs allerlei maaltijden.

Ze hebben hier een oud gebouw van de politie, Police Married Quarters, omgebouwd tot shoppingcenter voor jonge creative designers. De oude appartementen voor de politiemannen met hun families zijn nu winkeltjes geworden. Heel mooi gedaan. Heel leuke dingen, maar net iets aan de dure kant.

Er lopen hier een hele reeks van roltrappen door de stad. ’s Morgens gaan ze naar beneden, daarna  veranderen ze van richting en gaan ze naar boven.

De groene moskee.

Dan naar een gratis dierentuin midden in de stad geweest. Ze hebben hier eigenlijk enkel vogels, schildpadden en apen.

Terug langs Duddellstreet voor de feeërieke gasverlichting (slechts 4 lantarens en veel lichtreclame op de achtergrond)

Dag 7

We hebben gisteren getwijfeld of we nog een free tour zouden doen of niet. Ze beloofden “hidden gems”, maar wel in dezelfde wijk als dag 6. Ik heb laat gemaild, en geen antwoord meer gekregen. Op de meeting point was niemand te zien, niet geheel onverwacht. We hebben dan mijn waypoints afgelopen, zeker ook mooie “gems”

Het antieke dubbeldek ’ding-ding’trammetje, hebben we dikwijls genomen.

Aan Central was het overrompeling van Filippijnse vrouwen, inwonende meiden die zondag vrij hebben en elkaar ontmoeten aan de metro uitgang.

Ze doen elkaars  nagels of haar. En ze hebben wel een zus of nicht die ook wil komen. Eigenlijk is het pure slavernij, ze krijgen niet eens het minimum loon, maar in hun thuisland is helemaal geen werk of toekomst.

Aan de Peak tram kregen we bevestiging dat je beter met een minibus gaat, wat een file.

In Hong Kong Park  is een reuze volière met een mooi aangelegd tropisch oerwoud en vogels.

Een paradijs voor vogelspotters. Alleen is zo’n lens echt niet nodig, de vogels zitten op 1 meter van u.

p1250595_800x600_450x600

Een uitkijktoren in het park, echt niet onoverkomelijk.

Daarna de serres bezocht. Het was er frisser dan buiten!

Levendig voorgesteld.

p1250571_800x600_450x600

Ze lopen rond met een handventilator, zelfs de politie.

Je mag bijna nergens roken, ook niet in openlucht.

Lekker fris!

Daarna zijn we een chique gebouw binnengelopen,the Asia Society,  maar we waren niet zeker dat het voor publiek open was. Er zat nu een NGO, erachter waren de oude gebouwen van een explosieven opslag, mooi in combinatie met moderne architectuur.

Hier komt geen kat.

Daarna verder in Wan Chai, nog een oude wijk, gedoemd om te verdwijnen.

Zo wonen ze nu, telkens wijken van 10 à 12 dezelfde torens. De meeste gezinnen hebben maar 1 kind, educatie is hier heel duur.p1250729b_758x600

Bij tijdschriften krijg je papieren zakdoekjes. Iedereen heeft een snotneus, wegens alle airco’s die veel te koud staan.

p1250759_800x600_450x600

p1250795_800x600_450x600
Detail voor elekticiens

Hier en daar zijn wat oude gebouwen bewaard en soms gerestaureerd. Het belang van erfgoed is pas een paar jaar geleden ontdekt.

Bovenop een gerestaureerde garage hebben ze toch nog een wolkenkrabber gekregen.

Tesla en andere extreem dure auto’s zie je regelmatig rondrijden.

p1250860_800x600_450x600

Overal waarschuwingsborden, voor alle denkbare en ondenkbare toestanden.

Het grootste elektriciteitsverbruik gaat naar airco’s.

Afhankelijk met hoeveel man je bent, passen ze de tafelbladen aan in het restaurant.

Overvolle vuilbakken is een probleem. Nu heeft de regering voorgesteld om de vuilbakken weg te halen…

Time Square, in Hong Kong

Eén van de zovele shoppingcentra, wij kunnen daar niks kopen, alleen dure merken. Maar ik moest naar het toilet, zelfs daar super de luxe. Na elk gebruik werden zelfs de kranen gepoetst.

Onder de brug van Canal Road East kan je volgens oude rituele onheil laten verdrijven.

Ze kloppen een papieren tijger, die het ongeluk symboliseert, aan stukken. Gek dat er ook jonge mensen zich aanbieden.

Verder naar “Green House”, een typisch tong lau gebouw dat nu aangepakt is geweest en zelfs het award ” design of the preserved buildings” heeft gekregen.

Geen boeken over Hong Kongse architectuur.

Het was alweer donker als we terug waren, nog even langs het parkje voor ons hotel, aan de waterkant.

Dansen met de tablet in het park.

Dag 8

De metro ingang is vlak bij ons hotel, het perron zelf is zeker 10 min stappen, ondergronds.

Ik weet niet wat de meerwaarde is om een medewerkster met bord en pijl onder het vaste bord met pijl te zetten.

Britse invloeden zijn op vele plaatsen nog zichtbaar.

Wouter komt bijna met z’n hoofd tegen het plafond.

De eerste stop is de 10.000 Boeddha tempel in Sha Tin.

Wilde apen, waren we een beetje bang van, ze leken  agressief.

Een hele klim tot de tempel  en pagode en andere gebouwen. Indrukwekkend. We denken dat er meer dan 10.000 beelden staan.

Moet ik echt al die trappen terug naar beneden?  Is er geen lift?

Daarna zijn we langs Ikea gegaan. Een kleinere versie dan bij ons. Wel veel duurder.

Maar ideaal voor de kleine flats hier.

Breien in de zetel, liggen in de bedden. Je moet toch uittesten voor je koopt…

Ook het restaurant was mini.En iedereen neemt 2 schotels, op z’n chinees. En ze moeten met vork eten!!!

Het was de bedoeling om in Sha Tin fietsen te huren, maar we waren achter op het schema. Daarom hebben we de metro naar Tai Po genomen om daar fietsen te huren en een kortere tocht te maken.

p1260433b_800x446p1260455b_800x315

Langs alle kanten “new villages”

Wandelpromenade met uitkijktoren.

Hier is een uitgebreid fietsennetwerk, zoals in Holland. Maar het is niet de bedoeling van fiets-o-strade. Bij het minste snelheidsbeperkingen.

Vliegers oplaten is een serieuze bezigheid, met professioneel materiaal.

Een gated community

Sam Mun Tsai New Village, het oude is verdwenen in het waterreservoir

Vervuild water en strand, met vis”farms”. De vis wordt meestal elders gevangen, maar hier in netten uitgezet in de sterk vervuilde zee. Nooit vis eten!!!

De rijkste man heeft een eigen tempel gebouwd met gigantisch beeld.

Tai mei Tuk aan het waterreservoir is het eindpunt van de fietstocht.

Nog genieten van de zonsondergang.

De bus terug en in Tai Po overstappen. Daar eerst nog wat rondgelopen en een eierwafel gegeten.p1260731_800x600

Verder naar Hong Kong, en afgestapt aan Causeway Bay. De winkels zijn laat open, tot 22uur of later.

Met het trammetje terug naar het hotel.

Dag 9

Vandaag kajakken. Opgestaan met slecht weer, regen!

We moesten de ferry naar Lamma eiland nemen, een half uurtje varen, tussen andere grote en kleinere ferries en reuze containerschepen. Ik denk niet dat hier vaarregels bestaan, iedereen vaart kris kras door elkaar. Wel eng, zo ineens voor een containerschip.

Op het eiland werden we begroet door Dave. Er waren nog 2 andere jonge gasten voor de tour. Het werd al snel duidelijk waarom Dave tegen plastiek is, wat vervuilde stranden!

Strandrestaurantjes, de Hong Kongers trekken zich niets van het vuil aan.

Dit is een voorbeeld van zinloze verpakking.

Dan omkleden en duidelijke instructies.

Om de kajak gewoon te worden mochten we tussen de visfarms peddelen.

Dan in open zee, tussen de grote schepen. Die maakten golven van wel 3 meter hoog! Dave gaf duidelijke instructies wat we dan moesten doen. Het eiland is mooi.

Aan land komen is ook al niet simpel.  Uitgeput, maar fier dat ik het gehaald heb. Lunch en daarna moesten we met het gerief te voet terug, door bijna verlaten dorpje.

Achter de berg is een elektriciteitscentrale op steenkool “verstopt”. Met zijn 4 torens dachten de Chinezen dat dit ongeluk zal brengen en  zijn massaal verhuisd. Het dorp in nu bezet door eeuwige hippies en andere artiesten.

Wij zijn alleen naar het noorden van het eiland verder gewandeld, een uurtje wandelen.

Er zijn geen auto’s op het eiland. Mama, pas op! riep Wouter, een grasmachine op komst.

Weer een strand

Gegeten in Yung Shue Wan en de ferry terug.

Dag 10

Van ’ s morgens vroeg al druk heen en weer kerende ferries.(ons uitzicht vanaf hotelkamer)

Vandaag naar de grootste attractie van Hong Kong : de Big Boeddha

Met de bus naar Lantau eiland, via de haven en Tsing Ma brug.

Nieuwe wijken met namen klinkende namen zoals Seaview Crescent, Coastal Skyline, Caribbean Coast phase 2…

We gingen met de kabellift naar boven. Vergeten dat een paar honderden Chinezen dat ook op hun bucket list hadden staan… een eindeloze wachtrij…

Wat anders kan je doen dan gamen in de rij? Nog eens lachen naar het vogeltje.

Eens in de cabine was het wel de moeite.

Nieuwe brug-tunnel-brug naar Macau, een gokparadijs. Jammer dat we te weinig tijd hebben om hier te wandelen.

Na de kabellift kom je in Ngong Ping village. Niks dorpje, alle huisjes omgebouwd in souvenirwinkels, restaurants en selfie opportuniteiten.

Na een kilometer of zo kom je aan het doel. Ongeveer toch, eerst nog wat trappen.

Daarna langs het klooster. Erg mooi, maar ook erg vervuilde lucht.

Je kan een vegetarische maaltijd krijgen in het klooster, maar dat vonden we nogal duur. Wij zijn in een overprijsde snackbar gaan eten.

Dan wilde ik echt weg uit dat toeristisch oord, de bus op naar Mui Wo, langs de kust, waar we de ferry naar Central konden nemen.

Eén van de vele borden  voor dummies.

In de City Gallery is het urban planning en infrastructuur museum, met maquette, video en interactieve panelen. Zeer interessant.

Er kan er nog eentje bij.

Op Golden Bauhinia Square was het net de ceremonie van het neerhalen van de vlag.

Is dat de normale procedure, zo opfrommelen?

In Wan Chai hebben we de Star Ferry naar Kowloon genomen.

Een snelle en goedkope hap in McDonald’s, daarna langs Nathan Road naar Night Market.

We moeten toch iets souvenir kopen.

Dag 11

Vandaag zeer druk programma : 3 wandelingen uit de Heritage hiker’s guide. We komen eigenlijk dagen te kort.

Met de metro naar Wong Tai Sin tempel. Aan de ingang kan je voldoende offers kopen.

Er wordt een hele statistiek bijgehouden van de uitgeworpen stokjes.

Regelmatig worden de stokjes verwijderd, plaats voor nieuwe.

Oei, die hebben precies veel goed te maken.

Achter de tempel nog een mooie tuin. Wouter werd dikwijls gevraagd als fotograaf.

Dan het parcours verder.

Woonblokken en woonblokken en woonblokken. En toch is het rustig op straat.

Volgende stop is een oude “walled city”, jammer genoeg geteisterd door cyclonen.

Ik denk dat hier daklozen wonen. Er zijn er zo’n 1500, wegens te hoge huurprijzen. En de HK regering doet er niets aan, liever geld spenderen aan een weinig zinvolle metro of nutteloze tunnel naar Macau onder het mom van “Sustainable Development”.

Kowloon walled city park, ooit een overbevolkte wijk,met verslaafden en prostitutie, maar ook gewone winkels en brave gezinnen, afgebroken en nu idyllisch park. Maquette hoe het vroeger was.

Rond het park krijgen we een klein idee hoe het vroeger was.

Aan de hand van de bouwstijlen schat je de gebouwen ouder dan ze zijn. De hogere verdiepingen moesten invallen, om voldoende licht tot de straat toe te laten. Een regel waar ze nu zijn van afgestapt.

p1160250_800x600_450x600

Een normale inkom van de woonblokken

Het oude, legendarische vliegveld, waarop ze alweer aan het bouwen zijn.

Veilig aangekomen na  een slalom tussen ferries en grote schepen.

Leg de was maar te drogen op de motorkap.

In Hung Hom een kleurrijke wijk.

Het depot voor vee is gedeeltelijk opgeknapt en er zitten nu artiesten.

Nog een oud typisch winkelhuis “tong lau”. We hebben al gerestaureerde gezien, met hippe winkel of restaurant.

p1160356_800x600_450x600

Verder naar de Tin Hau tempel.

In het park karaoke, inclusief volledige uitrusting.

Lost laundry

Nog een tempel

Altijd oranje licht boven het fruit

Een schip midden in ’t stad?? Nee, een shoppingcenter! Hier waren vroeger wel droogdokken.

Spitsuur
Koloniaal overblijfsel
In Kowloon park : kleinste McDonald’s ooit gezien

Op Nathan Road zijn de bekende Chungking Mansion, ooit gebouwd als chique appartementen. Nu omgebouwd tot goedkope guesthouses, beneden shoppingcenter met bedenkelijke activiteiten. We waren getuigen van een arrestatie. De criminelen werden fier tentoongesteld, de pers was aanwezig.p1280475_800x600p1280487_800x600

De buit : geld(vals?) en wat GSMs.

Het was al laat, veel kilometers in de benen. De metro terug naar het hotel.

Dag 12

Vanavond vertrekken we, maar eerst nog snorkelen.

Met de metro naar University MTR, waar onze Hollandse gids weer mooi een academisch kwartier te laat was. Samen met nog een franse expat met de taxi naar Hoi Ha, een maritiem natuurreservaat.

In Hoi Ha lopen de buffels tussen de huizen rond. Het zijn verwilderde trekdieren nu er geen landbouw meer is.

Een korte uitleg over de kajak en snorkelen. Peddelen naar de koraalrif. Zalig fris. Dan de kajak uitspringen.

Het is wel minder kleurrijk dan verwacht, en ook minder vissen dan verwacht.

Op de duur wordt het toch koud in het warm water, en kruipen we terug in de kajak, en peddelen we naar het strand. De “douche” is een tuinslang, en zeep is verboden(natuurreservaat). Dan maar vuil in het vliegtuig.

Eerst de bus naar Sai Kung, waar we uitstapten om te eten. De Française is met ons meegegaan. Ook leuk om de kant van een expat eens te horen.

Dan de bus tot Tiu Keng Leng.

Het design instituut.

Dan de metro tot Sheung Wan, waar we nog wat konden rondlopen alvorens naar de luchthaven te gaan.

We hebben geen Handy Phone meer, en plan vergeten mee te nemen, zodat we op gevoel terug naar het hotel keerden.

Naar beneden is goed, en dan oriënteren op hoge buidings.

Dit is dan echt het laatste, het gerestaureerde Western market, vroeger een wet market.

Onze bagage uit het depot oppikken,de bus naar het vliegveld, inchecken, boarden met heel wat vertraging, overstappen in Munchen, ook al vertraging.